Mexico: las Ciudades

5 oktober 2017

De eerste anderhalve week Mexico is alweer voorbij. Mijn reis concentreert zich op het schiereiland Yucatan. Daar zijn veel resten van steden van de Maya’s terug gevonden.

Mexico is duidelijk veel verder ontwikkeld als Cuba. Er is veel bedrijvigheid en verkeer. In Cancun heeft bijvoorbeeld 80% van de mensen een auto, en dat is te merken ook. Het welvaartsniveau ligt tegen die van het westen aan, alhoewel er een paar sten zijn die meer op Latijns Amerika lijken. De straten liggen er veel beter bij, het is schoner en trottoirs zijn veel beter, hoewel ook hier af en toe stukken ontbreken. En soms kom je ook een hoop rotzooi tegen, zoals in een parkje in Cancun, waar hopen afval lagen. Maar wat mij betreft is het verblijf in Mexico een stuk aangenamer.

De eerste dagen was ik in Cancun. Ook om een beetje het land te leren kennen, de was te doen, enz.. Twee dagen is echter wel genoeg, want het is er druk met de auto’s en de stad is niet erg mooi. Om een eufemisme te gebruiken.

Bovendien werd ik de eerste avond getrakteerd op een enorme stortbui, die niet alleen mij het wandelen onmogelijk maakte, ik moest echt schuilen langs de strast. Maar de straten werden stroompjes en vervolgens kolkende rivieren. Toen na driekwartier de buien voorbij waren kon je voorzichtig over de trottoirs proberen weg te komen. Maar veel straten stonden geheel of gedeeltelijk blank. Op een gegeven moment moest ik oversteken, en dat kon alleen op blote voeten, want het water stond kniehoog en als er autos aan of langskwamen, golfde het nog hoger.

Na Cancun ben ik via Chichen Itza, waarover later meer, per bus naar Merida gereden. Merida is een aangenamere stad, met een oud centrum en enkele gezellige pleintjes. Je kunt er op terrassen eten, en dat heb ik dan ook maar gedaan. Naast de mexicaanse taco’s en frigolettas kun je ook goed italiaans eten. In ieder geval heb ik er een uitstekende pizza gegeten. Het Mexicaanse eten is ook prima, maar je moet wel het juiste uitzoeken.

In Merida zijn enkele musea, waarvan ik het Museo Regional cultural y antropologica heb bezocht. Het gebouw is een opgeknapte koloniaal pand en er was een tentoonstelling over bloemen in de kunst, van de Maya’s, via de Spanjaarden tot de huidige Mexicanen. De moeite waard, al ben ik natuurlijk volledig verpest door Italië.

Vanuit Merida heb ik een dagtocht naar Celestun gemaakt. Dat ligt aan de Golf van Mexico, en heeft een arm in het land, een Ria. In tegenstelling tot de Rio, wat een rivier is met een oorsprong in de bergen.

In Celestun zijn veel flamingo’s, maar net zoals ik in Afrika heb meegemaakt, waren ze grotendeel elders. Het water stond te hoog, en dan kunnen ze niet genoeg voedsel vinden. Ook de andere vogels en krokodillen watren niet waar onze boot kwam. Een krokodil en later een paar pelikanen.

We kregen onze lunch op het strand, en dat was natuurlijk wel aangenaam. Net als het water van de Golf. Dat was het moment dat er uitgebreid Spaans gesproken kon worden, wat dat gaat in de dagelijkse gang van zaken maar beperkt. Een dagtrip is dan weer een goede gelegenheid dingen uit te wisselen over Mexico en Nederland.

De volgende plaats was Campeche, eveneens gelegen aan de Golf. Het cetrum van Campeche is nagenoeg helemaal hersteld, inclusief een deel van de ommuring, die ooit is opgetrokken vanwege de aanvallen van piraten. Dat is dan weer iets waar redelijk uitgebreid op wordt voortgeborduurd.

Aan het water ligt een mooi boulevard, Malecón genaamd, met een wandel en een fietspad. Een mooie gelegenheid om weer een stuk hard tr lopen. Acht km, maar het lijken er wel 16, door de warmte en vooral de vochtigheidsgraad. Ook hier kon je in een daarvoor speciaal afgezette straat buiten op een terrasje eten. Die straat lag onder mijn hotelkamer, en het was nog lang onrustig in de avond/nacht. Al met al een leuke plaats, waar ik wel een dagje langer had kunnen doorbengen. Maar ja, dat is het nadeel van te voren busritjes plannen.

Maar om 11 uur ging de bus naar Palenque, de op een na laatste stad die ik in Mexico aandoe. Palenque is strategisch gelegen voor een aantal Mayaruines en uitstapjes naar watervallen en de jungle. Maar het stadje zelf is niet heel bijzonder. Het hotel is riant met een mooi zwembad, wat ik geregeld gebruik.

Het weer is overwegend mooi, alhoewel ik dag in dag uit waarschuwing krijg voor onweer. In de praktijk valt dit na die en avond in Cancun erg mee. Zo zou vandaag de hele dag regen en onweer zijn, maar de zon schijnt lekker tussen de wolken door en het is weer lekker warm.