Curso Español

26 september 2017

Het doel van mijn reis is om mijn Spaans te verbeteren en op niveau te krijgen. De cursus is het eerste en belangrijke onderdeel daarvan. Ik heb het idee dat ik nog niet het gewenste niveau heb bereikt, alhoewel ik bij afsluiting een 'certificaat' kreeg met het niveau 'Avanzada'.

Door Irma was het aantal studenten gering. Naast mij waren er de eerste week drie jonge vrouwen, uit Nederland, Zwitserland en Engeland. Die waren al een week met elkaar aan de slag, en ik kreeg niet echt contact met hen.

De tweede week vertrokken twee van de drie, en kwamen er een Zwitser en een Japanner voor in de plaats. Dat was absoluut een verbetering. Met de Zwitser heb ik de tweede week opgetrokken. De Japanner was wat moeilijk bereikbaar en ging zijn eigen weg.

Door het lage aantal mensen waren de lessen individueel. Ik kreeg les van Marisela, in haar huis in de calle Hospital. Laat dat nu net de zelfde straat zijn als waar het apartement dat ik de eerste drie dagen had! Als ik dat had geweten had ik het apartement misschien langer gehuurd. Maar DQ had geen idee wat er in Havana gebeurt.

De lessen zelf lagen goed in het verlengde van de conversatielessen die ik in znederland had gevolgd. Elke dag een stuk schrijven te voorbereiding van de volgende dag. Vertellen over wat je de rest van de dag had gedaan. Uitleg van grammatica en  bepaalde woorden. En een aantal oefeningen doen.

Het huiswerk ging over onderwerpen als je favoriete boek, een reis die je hebt gemaakt, de vakbond in Nederland, de situatie in Cuba zoals je die waarneemt.

Hoewel een groot deel van de grammatica niet nieuw was, was dat wel zeer nuttig om bijvoorbeeld de verschillende vormen van pasado's beter te gebruiken. Een uitdrukking als Van ... naar ..., enz.

Voor de rest ligt het nu in mijn handen.