Cuba y el huracán Irma

26 september 2017

Het bezoek aan Cuba zit er op. Bij elkaar een redelijk intensief bezoek, vooral ook door de hurricane Irma. Grote delen van Cuba zijn er door geraakt, en het herstel zal nog weken, zo niet maanden vergen.

Ik kwam de donderdag aan voordat Irma Cuba bereikte. Via AirB&B had ik de eerste drie dagen een apartement. Daarna verbleef ik in een soort 'lodging' via de school waar ik Spaans volgde.

Het apartement was vrij ruim. De slaapkamer had airco, de rest niet. Schoon naar onze maatstaven was het niet echt, maar het was voldoende. Er was TV, maar deze dagen ging het alleen over één ding: de komst van Irma.

Het was even wennen in Havana, maar gedurende het verblijf krijg je door hoe de dingen werken. Het duurde even voordat ik de wifi kaarten te pakken had, wat de communicatie niet vereenvoudigde. Want ook de mobiele data deden het lang niet altijd. Zo nu en dan raak je daar wel gefrusteerd door, want het is echt lastig een blog bij te houden of mail te ontvangen en beantwoorden op deze wijze.

Op zaterdag 10 september werd het echt spannend. Ik kreeg waarschuwende berichten van de verhuurder en de TV liet de komende gang van de hurricane zien. Om kwart over drie ging de electriciteit uit, en dat is dan dat.

Ik had het nodige eten verzameld, zodat ik kon overleven, net als de rest van Havana dat deed. De wind nam steeds meer toe, het begon te hozen.

'S nachts heb ik redelijk geslapen, maar het spookte flink.

De volgende ochtend was het ergste voorbij. Wel waren er nog steeds golven van 5 - 7 meter hoog. De Malecón, de wandelboulevard waar veel van het leven van Havana zich afspeelt, was overstroomd, net als een aantal straten die erop uitkomen voor 50 - 100 meter, en soms meer.

Later was zichtbaar wat de schade was. De Malecón zal vol gaten die de zee had veroorzaakt. Overal waren bomen beschadigd, soms geheel ontworteld. De rotzooi was groot, hoewel het leven zich daarna snel herstelde.

Vanuit Nederland, maar ook de reisorganisatie die de rest van mijn reis helpt organiseren kwamen vragen over mijn toestand. Nu, het apartement lag hoog genoeg en was zeer degelijk gebouwd net als veel van de blokken in Havana.

De taalschool Don Quijote was totaal niet geinteresseerd, ook niet toen ik ze vooraf vroeg naar de situatie op zondag. Dat was de dag dat ik opgehaald zou worden van een bepaald adres naar het gastgezin. Het adres was de lodging, zo bleek, er was geen gastgezin en er werd helemaal niet opgehaald. Nog los van enkele andere onduidelijkheden krijgt DQ derhalve een negatief reisadvies.

In de loop van maandag ging het licht weer aan, was er stromend water en kon er gedouched worden. Dat zijn omstandigheden waar niemand iets aan kan doen, en er werd in de Casa praktisch geimproviseerd.

De rest van mijn verblijf kwam ik overal omgewaaide bomen, takken en andere rotzooi tegen. De Malecón was afgesloten voor alle verkeer, na een week was wandelen aan de stadskant toegestaan. Ik was van plan geregeld te gaan hardlopen maar zonder Malecón is dat wel een uitdaging. Bovendien was het na de storm heet en zeer vochtig. Na een paar kilometer was het of je al uren had gelopen.