Buenos Aires

13 december 2017 - Buenos Aires, Argentinië

Nadat midden in de nacht Sam en Aron zijn aangekomen is het laatste deel van de reis aangebroken. Om te beginnen met Buenos Aires. Het is fijn dat ze er zijn.

De afgelopen dagen heb ik twee rondleidingen gehad: een te voet en een met de Buenos Aires bus. Daarnaast heb ik een dag gefietst. Daarmee heb ik een goed overzicht van het centrum van de stad.

De eerst dag lopen we langs een aantal highlights van Buenos Aires, zien verschillende van de voormalige paleizen van de rijken van Argentinië, die veelal tot ambassade of regeringsgebouw zijn omgebouwd, het Congres en ook de Senaat, wat een lelijk gebouw is, de obelisk en de Avenue van de 9e juli.

Zo kan je na een paar dagen zelf gids spelen.

In de middag nemen we een rondleiding op de fiets. Omdat we vooral al in het midden en noorden zijn gelopen, nemen we de zuidelijk tour. We bezoeken de wijk Boca, met Boca Juniors, waarvan Sam twaalf jaar geleden een shirt van mij blijkt te hebben gehad, en waarvan de gids Gaston een fanatiek fan is. Boca is een srbeiderswijk, met een zeer toeristisch centrumpje en een mooi Fietskunstwerk.

Daarna gaan we naar Porte de Madero, de rijkst buurt van Buenos Aires. Twaalf jaar geleden was hier nog weinig, nu staan er kantoren van banken en grote ondernemingen en appartementen die een miljoen $ of meer kosten. We kunnen er echter niet goed doorheen omdat er een voorvergadering van de G20 schijnt te zijn. Alles is afgesloten door de politie (in dit deel de havenpolitie, vanwege de specifieke status van dit gebied). Als we later aan het havenfront willen gaan eten is dat ook niet mogelijk omdat ook dit deel is afgesloten...

Een bezoek aan de Plaza de Mayo, waar de moeders jarenlang hebben gedemonstreerd vanwege de verdwenen jongeren, mag niet ontbreken. Nog steeds wordt er wekelijke een ronde gehouden, omdat er ook de gestolen babies zijn, die langzaam teruggevonden worden dankzij een speciale bloedtestlokatie.

We hebben aardig wat meters afgelegd, want Sam meldt dat zijn stappenteller 25.000 heeft aangetikt.

De volgende dag doet hier weinig voor onder als we in noordelijke richting naar de parken gaan, met de Plaza Holanda en de rozentuin. We drinken wat ‘onder de bogen’ van het spoor, en wandelen naar Plaza Italia in Palermo, de wijk waar veel Italiaanse emigranten zich ruim een eeuw eerder vestigden. Hier is een gezellig centrum met een markt. Ook is er een chique winkelcentrum, waar Sam en Aron kijken naar een zwembroek. Die zijn echter meer dan westers geprijsd.

Nadat we in het hotel wat hebben gerelaxed bezoeken we El Viejo Almacén, waar we eten en een Tangoshow bezoeken. Zeer de moeite waard, zowel de dans als de muziek, met een extraatje van een Zuid-Amerikaanse band met gitaar, trommel en panfluit. De Condor komt dan ook nog een keertje langs (el condor pasa).

Bij gebrek aan normale taxis nemen we de volgende ochtend een Uber richting vliegveld. Goed digitaal geregeld, nette auto en chauffeur, betaling met creditcard en keurige registratie van de rit. Alles wat de regeliere taxinrache wereldwijd mist... nu alleen de sociale zekerheid en pensioenen van de chauffeurs nog goed regelen.

Dan is het: op naar Iguazu.